Bankacılık sektörü, regülasyonlar, konsolidasyonlar, global ve yerel piyasa koşulları ile ekonomik konjonktüre bağlı olarak sürekli değişim gösteren dinamik bir yapıdır. Dolayısıyla firmaların değişen benzer dinamik ihtiyaç ve taleplerinin değerlendirilmesi ve bu ihtiyaçlara bankaların nasıl yaklaştığı çok önemlidir.
KOBİ firmaları zaman içinde gelişip büyüdükçe mevcut çalışılan bankaların bu büyümede kendilerine eşlik edip edemeyeceğinin değerlendirilmesi gerekir. Kredi hacminin büyümeye orantılı artırılıp artılamayacağı, yeni projelerde finansman desteği verebilme yaklaşımları ,vadelerde ihtiyaç halinde yapılandırmalara hem fiyat hemde yapabilirlik çözüm yaklaşımları KOBİ için yaşamsal önem taşır. Kriz dönemlerinde geçmiş tecrübelerle bazı banka yaklaşımlarınında hafızada tutulması ve sektör kadar banka politikalarınında takibi bu açıdan KOBİ’ler için çok önemlidir.
Bu soru – takip ve değerlendirmelerin banka ve bankacılarınıza yapılması,, sizinle ve fimanızın içinde bulunduğu sektörde büyüme yetisine, iştahına ve tecrübesine sahip olup olmadıklarının rasyonel değerlendirilmesi gerekir. Kimi zaman çalışılan şube yönetim ve ekibi son derece yetkin olmasına rağmen banka politika ve yaklaşımları ile bankanın doğru banka olmadığını farkedersiniz. İhtiyaç duyulduğunda bankalarınız ya da bankacılarınızın olumsuz yaklaşım ve cevapları KOBİ’ler için sıkıntı ve baştan yönetilmeyen risklerden biri anlamına gelebilir.
Bankaların kredi, kaynak, şube yapısı , organizasyonu ve ürün çeşitliliği ile nereye yönlendirildiğinin yakın izlenmesi gerekir. KOBİ’ler için ilk soru “ banka TİCARİ bankacılığa odaklanıp odaklanmadığı”dır. Eğer odaklanmış ise “hangi ölçekteki firmalara daha çok ve daha iyi hizmet veriyor, tercihi nasıl kullanıyor sorusu” irdelenmesi gereken ikinci soru olmalıdır . Günümüzde verimlilik yaklaşımları ile bazı bankaların hizmet ve kaynaklarını önemli ölçüde büyük ölçekli kurumsal ve ticari firmalara tahsis etmesi küçük ve orta ölçekli KOBİ ticari firmalara uymayabilecektir. Banka bilançolarında yer alan kredi hacimlerin dağılımları banka tercihlerini gösteren somut göstergelerden biridir.
Üçüncü irdelenmesi gereken soru “bankanın süreçleri / organizasyonu” olmalıdır. Şube yönetimi – şube ekibi – bölge – genel müdürlük satış/pazarlama ve krediler ekiplerinin iletişim ve müşteri hizmet anlayış felsefe ve vizyonu aynı mıdır? KOBİ’nin bankacılık gereksinimlerini en hızlı ve en sağlıklı şekilde istikrarla karşılayabilmesi ile sürdürülebilmesini sağlamakta mıdır? Özetle Türkiye ekonomisinin > % 90 ını oluşturan KOBİ’ler için banka öncelik ve yaklaşımları yaşamsal öneme sahip gözardı edilemeyecek öneme haizdir.
Bankacıların ve çalışılan şube ve ekibininde ayrıca değerlendirilmesi gerekmektedir. Bazı durumlarda bankanın sizin iş ve ihtiyaçlarınız için doğru ve yeterli olduğuna karar verirsiniz ancak çalışan şube yönetim ve ekibi gerek sektör tecrübesi , gerek iş iştahı ve çalışkanlığı ile kalitesi yeterli olmayabilir. İhtiyacınıza çözüm bulabilecek bir banka yönetimi ile saha ekibi, sonuçtada çalıştığınız şube ve şube müdürü KOBİ firmaları için çok önemlidir.
Bu noktada aşağıdaki sorular ve cevaplar belirleyici olabilecektir;
Şube müdür ve müşteri temsilciniz ...